وبلاگ

تاریخچه آدیداس (پیشینه همکاری و نوآوری)

تاریخچه-آدیداس-مدا-آکادمی
کسب و کار

تاریخچه آدیداس (پیشینه همکاری و نوآوری)

یکی از مشهورترین تولیدکنندگان محصولات ورزشی که در جهان طرفداران بسیار زیادی دارد برند آدیداس است. امروزه آدیداس با ارائه محصولات فوق‌آلعاده باکیفیت و جذاب از جمله: تی شرت های مردانه و زنانه، ژاکت، هودی، سوتین ورزشی و شلوار ورزشی گرفته تا شلوار لی یکی از رقبای اصلی شرکت نایک محسوب می‌شود. شرکت آدیداس برای رسیدن به مقام مشهورترین تولید کننده در دنیا مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است.

از این رو با هم نگاهی می اندازیم به تاریخچه و شروع رشد هیجان انگیز آدیداس برای رسیدن به قله موفقیت.

با ما همراه باشید.

تاریخچه-آدیداس-مدا-آکادمی

موسس آدیداس کیست؟

آدولف (آدی) داسلر در سال 1900 در شهر بایرن آلمان متولد شد. او پس از پایان تحصیلات خود یک دوره کوتاهی را به عنوان یک نانوا مشغول به کار شد. اما او تصمیم گرفت از شغل نانوایی فاصله بگیرد. آدولف پس از بازگشت از خدمت اجباری در پایان جنگ جهانی اول، مهارت های یک کفاش را آموخت و یک تجارت کوچک تعمیر کفش در پشت خانه، خانوادگی خود افتتاح کرد.

اشتیاق آدولف به ورزش باعث شد تا او شروع به آزمایش دوخت کفش های تخصصی برای ورزشکاران کند. در سال 1920 آدولف داسلر به همراه برادرش رودولف شروع به ساخت کفش های ورزشی در رختشویی مادرش در آلمان کردند.

آنها سعی داشتند که کفش هایی زيبا و با دوامی توليد کنند. پس از استقبال بی نظیر از محصولاتشان انها به فکر ثبت شرکت و پیداکردن نامی برای محصولات خود شد.

 

آدیداس-مدا-آکادمی

 

تاریخچه مختصری از آدیداس

برادران داسلر هر دو جزو اعضای (NSDAP) یعنی حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان بودند. داسلرها هر دو قبل از جنگ به حزب نازی پیوستند و آدی برای جنبش جوانان هیتلر و ورزشکاران آلمانی در المپیک 1936 کفش عرضه کرد.

در سال 1943 فعالیت های مربوط به تولید کفش مجبور به توقف فعالیت شد. و از امکانات و نیروی کار شرکت برای ساخت سلاح های ضد تانک استفاده شد. آنها سلاحی به نام Panzerschreck که یک بازوکا ضد تانک بود تولید کردند.

همچنین اعتقاد بر این است که آدی داسلر در طول جنگ از اسیران جنگی روسی برای کمک به کارخانه خود استفاده می کرد زیرا به دلیل اوضاع جنگی کمبود نیروی کار وجود داشت.

کارخانه داسلر که برای تولید سلاح های ضد تانک در طول جنگ جهانی دوم استفاده می شد. در سال 1945 تقریباً توسط نیروهای آمریکایی ویران شد، اما زمانی که همسر آدولف داسلر سربازان آمریکایی را متقاعد کرد که شرکت و کارمندانش فقط به ساخت کفش ورزشی علاقه مند هستند، از آن نجات یافت.

نیروهای اشغالگر آمریکایی متعاقباً به خریداران عمده کفش های برادران داسلر تبدیل شدند. داسلرها در طول جنگ با هم درگیر شدند. رودولف برادر آدولف معتقد بود آدی او را خائن به نیروهای آمریکایی معرفی کرده است.

 

پیج_اینستاگرام_مدا_آکادمی

 

اختلاف و جدایی

این برادران در سال 1947 پس از قطع روابط بین خودشان، از هم جدا شدند. رودولف شرکتی به نام رودا که مخفف نام رودی بود را تأسیس کرد که بعداً به پوما تبدیل شد. همچنین آدولف شرکتی را تشکیل داد به نام آدیداس که برگفته از آدی داسلر بود. پوما و آدیداس پس از جدایی وارد یک رقابت تجاری شدید و تلخ شدند.

شرکت آدیداس در سال 1949 توسط آدولف “آدی” داسلر در آلمان تأسیس شد. خانواد و دوستان داسلر، همیشه او را با نام آدی صدا می کردند. به همین دلیل او از سه کلمه نام خانوادگی خود استفاده کرد. و شرکت او با نام آدیداس شکل گرفت.

در آن زمان، داسلر احتمالاً نمی‌دانست که شرکتش به برند نمادین امروزی تبدیل خواهد شد. از آن زمان به بعد شروع به رشد کرد. کارگاه کوچک کفش که با 47 نفر شروع و به یک کارخانه بزرگ پوشاک ورزشی با 50،000 هزار نفر کارمند تبدیل شد به یک میراث بزرگ. آدیداس در طول تاریخ خود بسیار چشمگیر عمل کرده است.

در واقع، شهر هرتزوگناوراک بر سر این موضوع دچار دودستگی شد که منجر به لقب “شهر گردن های خم شده” شد. مردم به پایین نگاه می کردند تا ببینند غریبه ها چه کفشی می پوشند. حتی دو باشگاه فوتبال شهر تقسیم شدند:

باشگاه ASV Herzogenaurach توسط آدیداس حمایت می شد، در حالی که تیم FC Herzogenaurach کفش های رودولف را تأیید کرد. وقتی کارگران فنی و تاسیساتی به خانه رودولف فراخوانده می‌شدند، عمداً کفش‌های آدیداس می‌پوشیدند. رودولف به آنها می گفت که به زیرزمین بروند و یک جفت پوما رایگان انتخاب کنند. این دو برادر هرگز آشتی نکردند و اگرچه اکنون در یک قبرستان دفن شده‌اند، اما تا حد امکان از هم فاصله دارند.

ادولف در زمان مرگش در سال 1959 بیش از 700 حق ثبت اختراع مربوط به کفش های ورزشی و سایر تجهیزات ورزشی را در اختیار داشت. در سال 1978، او به عنوان یکی از بنیانگذاران صنعت مدرن کالاهای ورزشی وارد تالار مشاهیر صنعت کالاهای ورزشی آمریکا شد.

 

لوگوی آدیداس

در سال 1952، پس از بازی های المپیک تابستانی 1952 ، آدیداس حق امتیاز لوگوی 3 راه راه را از برند کفش ورزشی فنلاندی Karhu Sports به قیمت دو بطری ویسکی و معادل 1600 یورو خرید و آن را به عنوان لوگوی خود معرفی کرد. این لوگو شامل سه خط موازی ساده بود و به نظر ارزش پرداخت یک لیوان آب را هم نداشت چه برسد به دو بطری ویسکی!

لوگوی بعدی آدیداس که به لوگوی سه پر یا شبدر معروف شد در سال 1971 طراحی شد و در سال 1972 با شروع بازی های المپیک تابستانی 1972 مونیخ رونمایی شد. این لوگو تا سال 1997 دوام داشت، زمانی که شرکت لوگوی “سه میله” را معرفی کرد (که توسط مدیر خلاق آن زمان پیتر مور طراحی شده بود).

این لوگو در ابتدا در محدوده محصولات تجهیزات ورزشی مورد استفاده قرار گرفت ولی بعد به عنوان لوگوی اصلی آدیداس برگزیده شد.

تاریخچه-آدیداس-مدا-آکادمی

 

برترین برند دهه 70

در دهه 1970، آدیداس برترین برند کفش ورزشی در ایالات متحده بود. محمد علی و جو فریزر هر دو کفش‌های بوکس آدیداس را در “مبارزه قرن” خود در سال 1971 پوشیده بودند. آدیداس به عنوان تامین کننده رسمی بازی‌های المپیک 1972 مونیخ انتخاب شد.

در سال 1997، آدیداس گروه Salomon را که در تولید پوشاک اسکی تخصص داشت، خریداری کرد و نام رسمی شرکت به Adidas-Salomon تغییر یافت. با این خرید، آدیداس همچنین شرکت Taylormade Golf و Maxfli را خریداری کرد که به آنها اجازه داد تا با نایک گلف رقابت کنند.

لوئیس دریفوس از سال 1993 تا 2000 درآمد خود را به 5.84 میلیارد یورو (7.5 میلیارد دلار) رساند. یعنی چهار برابر مقدار اولیه اش.

 

آدیداس در قرن جدید

در سال 2004 آدیداس شرکت Valley Apparel را خریداری کرد، یک شرکت آمریکایی که دارای مجوز برای تجهیز بیش از 140 تیم ورزشی کالج ایالات متحده بود. سال 2005 شرکت شریک خود Salomon Group را به قیمت 485 میلیون یورو به Amer Sports فنلاند فروختند.

در همان سال آدیداس اعلام کرد که در حال خرید کفش‌ساز آمریکایی Reebok است که به آن اجازه می‌دهد مستقیم‌تر با نایک در ایالات متحده رقابت کند. این قرارداد در سال 2006 به سرانجام رسید و آدیداس مالک ریباک شد.در سال 2005، آدیداس، آدیداس 1 را معرفی کرد.

اولین کفش تولیدی که از ریزپردازنده استفاده می‌کرد . این کفش توسط این شرکت “اولین کفش هوشمند جهان” لقب گرفته است. این کفش دارای یک ریزپردازنده است که قادر به انجام 5 میلیون محاسبه در ثانیه است که به طور خودکار ظرفیت جذب ظربه به کفش را متناسب با محیط آن تنظیم می کند. درون این کفش یک موتور کوچک جهت تنظیم ظرفیت ظربه پذیری قرار دارد.

این کفش به یک باتری کوچک و قابل تعویض توسط کاربر نیاز دارد که تقریباً 100 ساعت دوام می آورد. در 25 نوامبر 2005، آدیداس نسخه جدیدی از آدیداس 1 را با افزایش قابلیت ظربه پذیری کفش معرفی کرد که به کفش اجازه می داد نرم تر یا محکم تر شود و موتور جدیدی با 153 درصد گشتاور بیشتر داشته باشد.

 

فعالیت اصلی آدیداس چه بود؟

یکی از فعالیت های اصلی آدیداس همیشه کیت های فوتبال و تجهیزات مربوط به آن بوده است. آدیداس یک شرکت بزرگ در عرضه جهانی کیت تیم برای تیم ها و باشگاه های فوتبال اتحادیه های بین المللی است.

آدیداس کیت های داوری می سازد که در مسابقات بین المللی و بسیاری از کشورها و لیگ های جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این شرکت یک مبتکر در زمینه کفش برای این ورزش بوده است.

 

توپ های آدیداس

از سال 1970 آدیداس تامین کننده رسمی توپ های جام جهانی فوتبال است. فیفا هر دوره تولید توپ های اختصاصی این مسابقات را به آدیداس سفارش می دهد. تل استار نام اولین توپی بود که برای جام جهانی 1970 توسط آدیداس تولید شد.

توپ های تولید شده برای جام جهانی 2006 آلمان طراحی خاصی داشتند که به بازیکنان اجازه می داد از فواصل دورتری شوت بزنند و گل های از فاصله بیشتر وارد دروازه کنند. اما دروازه بان ها به این توپ ها انقاد داشتند و عنوان می کردند که حرکات و عکس العمل های این توپ ها غیر قابل پیش بینی شده اند.

آدیداس جابولانی را برای جام جهانی 2010 معرفی کرد. این توپ توسط دانشگاه Loughborough در همکاری با بایرن مونیخ طراحی و ساخته شده است. آدیداس توپ Brazuca برای جام جهانی 2014 معرفی کرد. این توپ اولین توپ جام جهانی بود که نام آن توسط طرفداران فوتبال انتخاب شد.

تاریخچه-آدیداس-مدا-آکادمی

آدیداس یکی از حامیان رسمی لیگ قهرمانان اروپا است و Adidas Finale توپ رسمی مسابقات این رقابت ها است. این شرکت یک توپ مسابقه رسمی مسابقات یوفا یورو 2016 را Adidas Beau Jeu نامگذاری کرد که به انگلیسی به ” بازی زیبا ” ترجمه می شود. همچنین کفش های فوتبال Adidas Predator و مجموعه ای از کفش های فوتبال به نام adiPure را تولید می کند. آدیداس لباس و تجهیزات را برای همه تیم های لیگ برتر فوتبال فراهم می کند.

این برند همچنین در زمینه پوشاک و لوازم ورزشی دیگر هم سرآمد است همچون بسکتبال، ژیمناستیک، گلف، دوف پیاده روی، تنیس و سایر فعالیت های دیگر.

 

نقاط قوت و مزیت رقابتی

آدیداس در طول گذشته تاریخی خود، نقاط قوت بسیاری را نشان داده و توسعه داده است. در حالی که این شرکت فراز و نشیب های خود را داشته است، در حال حاضر در صنایع هدف خود بسیار رقابتی است. بسیاری از این موفقیت نتیجه استفاده صحیح از نقاط قوت برند آدیداس و زیرساخت های آن است. اینها برخی از تأثیرگذارترین آنها هستند:

1- میراث

– برندی که از سال 1949 به‌طور رسمی مطرح شده است و گذشته‌ای دارد که حتی به Adi بازمی‌گردد.

– یکی از راه‌های شهرت آدیداس مشارکت یا ارائه لباس‌های ورزشی است.

– طراحی برای بسیاری از افراد بانفوذ در طول سال‌ها با تیم ملی آلمان در سال 1954 شروع شد.

– شرکت در جام جهانی از طریق چنین نمایندگی و برندسازی قدرتمندی، محصولاتی مانند استن اسمیت

– و همچنین کفش های کتانی سوپراستار که از آن زمان همچنان نمادین باقی مانده اند و بیشتر به آدیداس اضافه شده اند.

2- شناخت برند

آدیداس با سابقه ای به عنوان یک برند معتبر، توانسته است لوگوهای خود را به یکی از بهترین ها تبدیل کند که در سراسر جهان قابل تشخیص است. 89 درصد از مصرف کنندگان لباس ورزشی در ایالات متحده هستند. (آگاهی از برند ایالات متحده) که مصرف کنندگان را یاداور مجموعه ای از 3 خط در لوگو آدیداس می کند.

 

تاریخچه-آدیداس-مدا-آکادمی

 

3- طراحی های نوآورانه و بازاریابی

نوآوری حوزه ای است که آدیداس اخیراً در آن برتری داشته است. آزمایش با پارچه های مد روز، اشکال،و رنگ های کفش در کنار برداشت های مدرن از کلاسیک های قدیمی نقش مهمی در طراحی موفق داشته است. کفش های line و AlphaBOUNCE که در چند سال گذشته بسیار محبوب شده اند.

فراتر از اینها آدیداس همچنین در حال آزمایش با پرینت سه بعدی برای ایجاد فناوری های پیشرفته و بسیار بالا بوده است. همچنین کفش های قابل تنظیم از طریق فرآیند تولید Futurecraft 4D (Erkilic 2018). ترکیب این ها پیشرفت در بازاریابی خلاق، در درجه اول از طریق تمرکز بر بازاریابی سبک زندگی با تاییدیه های افراد مشهوری مانند کانیه وست، به راه اندازی آدیداس به سطوح جدیدی از موفقیت کمک کرده است.

4- همکاری و تایید افراد مشهور

همانطور که قبلا ذکر شد، مشارکت در سال های اخیر برای آدیداس ضروری بوده است. رهبری راه برای همکاری های موفق، مشارکت با کانیه وست است. همچنین به شرکت در حال حاضر. مثال دیگر قرارداد تاییدیه با جیمز هاردن است که انجام داده است. قرارداد با “شخصیت منحصر به فرد خود در داخل و خارج از شرکت” به جلب توجه بیشتر به لباس های ورزشی توسط آدیداس کمک کرد.

5- ورودی مصرف کننده و ورزشکار

یکی از نقاط تمرکز اصلی آدیداس در حال حاضر یک فرآیند خلاقانه منبع باز است. با این استراتژی، آدیداس بر یادگیری آنچه ورزشکاران خلاق و مصرف کنندگان می خواهند در خارج از شرکت ببینند تمرکز دارد.

چند نمونه از کمپین‌هایی که این هدف را دنبال می‌کنند شامل پروژه Parley for the Ocean می‌شود که از آن میان است کفش‌های کتانی UltraBoost ساخته شده از زباله‌های پلاستیکی اقیانوس‌ها و کمپین Calling All Creators که از افراد مشهور برای برجسته کردن خلاقیت مشترک استفاده کرد.

 

تاریخچه-آدیداس-مدا-آکادمی

یکی از اولین نمایش نمونه کفش های شرکت آدیداس زمانی رخ داد که تیم ملی فوتبال آلمان با پوشیدن کفش های سبک با میخ های قابل جابه جایی در مسابقات قهرمان جام جهانی شد. از آن زمان بسیاری از ورزشکاران موفق شروع به پوشیدن محصولات آدیداس کردند. از آن می توان به اسطوره هایی چون کوبی برایانت(بسکتبالیست)، لیونل مسی (اسطوره فوتبال) و استن اسمیت (تنیسور مشهور) در سال 2018 نیز اشاره کرد.

 

نتیجه گیری

آدیداس که یکی از مشهورترین برندهای ورزشی در سال های اخیر بوده است. با رشد تکنولوژیک، با فناوری هایی مانند چاپ سه بعدی و پذیرش گسترده رسانه های اجتماعی،آدیداس در دنیایی بسیار متفاوت از زمان تولد این شرکت کار می کند.

برای همراهی با این تغییرات، آدیداس به دنبال استراتژی هایی با استفاده از فناوری(Futurecraft 4D) و کشف تولیدات جدیدتر است.

تاریخچه-آدیداس-مدا-آکادمی

اگر علاقه‌مند به آشنایی
با تاریخچه طلایی برند ورساچه هستید.
به شما پیشنهاد می‌کنیم که این محتوا را نیز مطالعه کنید.
بر روی لینک کلیک کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین الگوهای آماده

الگوسازی ترم ۲ مقدماتی

799,000 تومان950,000 تومان

الگوی آماده سارافون

329,000 تومان412,000 تومان

الگو شومیز آستین رگلان

469,000 تومان586,000 تومان

الگوی شومیز آستین پفی

489,000 تومان611,000 تومان

الگوی شومیز کلاسیک

485,000 تومان606,000 تومان

الگوی آماده شلوار کلاسیک

559,000 تومان698,000 تومان

الگوی آماده بیس مانتو

335,000 تومان418,000 تومان

الگو مانتو یقه انگلیسی

485,000 تومان606,000 تومان

الگوی آماده شلوار بوت کات

290,000 تومان362,000 تومان

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the comparison bar
Compare